Yoga mate

yoga mate

Co ma wspólnego joga i yerba mate? – odpowiedź będzie oczywiście jak najbardziej subiektywna, wielokrotnie sprawdzona, a przez to indywidualnie skuteczna Smile

Jako wzorowy jogin nie jem, czego nie należy, nie pijam, czego wzorowy jogin pijać nie powinien, zdarza mi się nie robić tego, czego jogin robić nie powinien. Jogi się nie ćwiczy, joga to styl życia, to wręcz sztuka życia i stan bycia. Jednym z celów jogi jest panowanie nad myślami i emocjami, by… być sobą, autentycznym sobą. To naturalne, spontaniczne i autentyczne doświadczanie świata i siebie – bez strachu, ciągłej gonitwy za czymś-co-kusi-by-już-je-mieć, za dekoncentrującym dialogami wewnętrznymi. To niekiedy walka ze sobą, gdy medytacja i koncentracja nie chce przyjść naturalnie, przecież inne rzeczy w tym trakcie bardziej chciałoby się robić.

Wracam wieczorem, spać się chce, a joga snu tej nocy nie wyjdzie, bo jestem nazbyt nieprzytomna i nieobecna w obecnej chwili, ale… chciałoby się pomedytować, poćwiczyć oddech, chciałoby się potłumaczyć troszkę sanskryckich tekstów. Umysł jednak bardzo oponuje. Zielona pyszna herbata nie pomaga, kawa to samo zło… Yerba!

Starożytna nauka indyjska, w tym wypadku ta obecna w Mokszadharmie (kiedyś się rozpiszę), tak oto mówi o joginie:  wolny od pragnienia czegokolwiek, szczęśliwy, pełni wewnętrznej ciszy i spokoju, wolny od choroby, cierpliwy, szczery, otwarty, samoopanowany, zdyscyplinowany. Charakteryzuje go: wybaczenie, zadowolenie, niekrzywdzenie (ahinsa), bezstronność, prawdomówność, uczciwość i prostota, panowanie nad zmysłami, mądrość              i spryt, uprzejmość, skromność, stałość, siła woli, wolność od kurczowego trzymania czegokolwiek, nieprzywiązanie do niczego (poza dobrem), zadowolenie, miła mowa oraz brak zazdrości i złej woli. W trakcie praktyki samoopanowania należy unikać: pragnienia, gniewu, żądzy, dumy, arogancji, wychwalania siebie, zazdrości, pogardy i oszołomienia mentalnego (moha!). Innymi słowy są to cechy idealnego yogin mate Winking smile Bo co tak doskonale radzi sobie z oszołomieniem mentalnym, jak właśnie nie yerba mate?!

3 thoughts on “Yoga mate

  1. Łukasz 07/01/2016 / 22:13

    Yerba mate, z jednej strony jestem po niej przytomny, z drugiej strony działa okropnie na system energetyczny, mocno blokuje czakramy, i odcina od odczuć , dla mnie niewielka korzyść z praktyki jogicznej, po yerba mate,skoro i tak prawie nic się nie czuje.Po Kawie jestem bardziej nieprzytomny, ale dla mnie nie odcina i nie zatyka tak bardzo czakramów jak yerba mate.,jest też nie najgorszy kontakt z uczuciami.Innymi słowy każda używka to świństwo ,które szkodzi.Nie spotkałem i nie próbowałem jeszcze żadnej używki,która, nie miałaby szkodliwego wpływu na energetykę.

    Lubię to

    • ateliermysli 07/01/2016 / 23:41

      A to widzisz, ja mam wprost odwrotne odczucia: mate pobudza mnie do jasności myślenia, a co za tym idzie – do pranajamy (poprzez nią się koncentruję). A mógłbyś wyjaśnić, co znaczy, że mate blokuje Ci czakramy? 🙂

      Polubione przez 1 osoba

      • Łukasz 08/01/2016 / 10:42

        To znaczy ,że czuje otwartość czakramów i jakość przepływu energii, po wypiciu yerba mate, ten przepływ jest kiepski,a większość czakramów w dużej dysharmonii. Jasność myślenia ,czy percepcji to jedno , a kontakt z odczuciami to drugie, co mi po jasność myślenia,czy percepcji, skoro mam gorszy kontakt ze sobą , i ta jasność wynika tylko z tego że substancja,stłumiła mi,wyparła niektóre emocje,wrażenia , przez co czuje ,,otwarcie umysłu,, ,bo świadomie już tego nie postrzegam,jako przeszkadzających wrażeń (zostały zepchnięte w nieświadomość).

        Lubię to

Skomentuj

