Bhastrika pranajama

Indie3

Bhastrika pranajama, obok kapalabhati, udżdżaji, anulomy, wilomy i bhramari, jest jedną z najpopularniejszych pranajam, a zarazem jedną z prostszych w wykonaniu. Polega bowiem na wdechu i wydechu powietrza (prany) poprzez oba nozdrza, specyfiką jej jest natomiast bardzo silne nabieranie i wypuszczanie powietrza. W ten sposób płuca napełniają się powietrzem do maximum, a temperatura ciała rośnie bardzo szybko (jest to zatem pranajama bardzo użyteczna w zimie Uśmiech ).

Jednak prostota bhakstriki nie oznacza, że jest to zwykła pranajama, wprost przeciwnie. Z uwagi na to, że do hiperwentylacji mózgu dochodzi bardzo szybko, to jeśli pojawiają się zawroty głowy lub inne niedogodności, trzeba od razu zrobić przerwę. Zresztą gdy zaczynamy bhasktrika pranajamę, to wybieramy bardzo krótką ilość powtórzeń (10-15) i stopniowo zwiększamy powtórzenia, w miarę jak organizm się przyzwyczaja.

Nazwa bhastrika oznacza “miech”, czyli narzędzie do tłoczenia powietrza np. w piecu kowala, i odnosi się do silnego dźwięku, który pojawia się w trakcie jej wykonywania. Ranjit Sen Gupta (Joga oddechu. Pranajama, 2004: 121) tak oto opisuje tę technikę oddechu:

Dynamiczna metoda bhastriki pobudza wydolność układów fizjologicznych (naczyniowego, nerwowego oraz krwiobieg) dzięki zwiększonej ilości pobieranego tlenu. Tak więc również mózg pobudzony jest do działania na wyższym poziomie świadomości. Zdecydowanie uaktywnia się energia praniczna.

Jest to bardzo cenna, intensywna i szybko przynosząca korzystne skutki pranajama, zwłaszcza w problemach z zatokami i niedotlenieniem mózgu. Dobrze jest, jeśli przed rozpoczęciem jej praktykowania, opanujemy kapalabhati (niezwykle silny wydech) i udżdżaji pranajamy (kontrola przepływu powietrza przez zwężenie krtani, co powoduje wydobycie się delikatnego dźwięku).

Wykonywanie:

  • w pozycji padmasany lub sukhasany (zwykły siad ze skrzyżowanymi nogami), ręce na kolanach z dłońmi skierowanymi ku górze, usta zamknięte, kilka chwil siedzimy w relaksie, powoli koncentrując uwagę na oddechu
  • ważna uwaga: podczas wdechu i wydechu nie poruszamy brzuchem, ma on pozostawać nieruchomy, wdech i wydech jedynie poprzez usta

Możliwość 1:

  • silny, długi i mocny wdech przez oba nozdrza
  • równie silny i długi wydech także przez oba nozdrza
  • możliwe wstrzymanie oddechu (kumbhaka) po ostatnim wydechu w danej serii (i ewentualnie krótkim wdechu, kumbhaka trwa, jak najdłużej jest to dla jogina możliwe
  • silny wydech na koniec każdej serii
  • 5-10 powtórzeń w 3 seriach (stopniowo zwiększamy ilość powtórzeń i serii do nawet 60 i więcej)
  • po każdej serii chwilę odpoczywamy w zwykłym oddechu
  • rano i wieczorem

Możliwości 2 – 4 mogą być praktykowane w następstwie: gdy jedna stanie się naturalna, to przechodzimy do następnej (Ranjit Sen Gupta, Joga oddechu. Pranajama, 2004: 121-124):

Możliwość 2 (oddech przez obie dziurki):

  • szybki i zdecydowany wdech przez oba nozdrza najdłużej, jak to możliwe
  • taki sam zdecydowany wydech najdłużej, jak to możliwe

Możliwość 3 (oddech z kontrolą dziurek):

  • taki sam proces oddechowy, ale z używaniem kontroli nozdrzy (L = lewe nozdrze, P = prawe nozdrze)
  • silny wdech L i wydech L w 2 seriach po 10 wyrzutów
  • krótka przerwa
  • silny wdech P i wydech P także w 2 seriach po 10 wyrzutów

Możliwość 4 (antarakumbhaka):

  • dodana jest tutaj antarakumbhaka (zatrzymanie oddechu po wdechu) wraz z dżalandhara bandhą (przyciśnięcie podbródka) oraz mula bandhą (zaciśnięcie mięśni odbytu), po 3 powtórzenia dla każdego z nozdrzy
  • wdech L i wydech L w jednej serii po 10 wyrzutów
  • głęboki wdech przez kilka sekund
  • wstrzymanie oddechu (antarakumbhaka) 12-16 sekund wraz z dżalandhara i mula bandhami
  • krótka przerwa ze spokojnym oddechem
  • wdech P i wydech P w jednej serii po 1o wyrzutów
  • głęboki wdech przez kilka sekund
  • wstrzymanie oddechu (antarakumbhaka) 12-16 sekund wraz z dżalandhara i mula bandhami
  • krótka przerwa ze zrelaksowanym oddechem
  • seria z L nozdrzem
  • antarakumbhaka i krótka przerwa
  • seria z P nozdrzem
  • antarakumbhaka i krótka przerwa
  • seria z L nozdrzem
  • antarakumbhaka i krótka przerwa
  • seria z P nozdrzem
  • antarakumbhaka i krótka przerwa
  • spokojny oddech

I na koniec piękne słowa o joginie z Bhagawadgity VI.10-14 i 35 (Joanna Sachse, Bhagawadgita, czyli Pieśn Pana, 1988: 71-72):

Jogin trwać winien stale w medytacji, przebywając, samotny, w odosobnieniu, panując nad swym ciałem i myślą, wolny od pragnień i (chęci posiadania) majątku.

W schludnym miejscu winien obrać swą stałą siedzibę […] Tam, skupiwszy umysł w jednym (przedmiocie), zapanowawszy nad czynnościami zmysłów i nad myślą, niech zajmie swe miejsce i pogrąża się w medytacji dla oczyszczenia samego siebie.

Trzymając plecy, szyję i głowę nieruchomo i w jednej linii, patrząc na czubek nosa, nie rozglądając się na boki, wewnętrznie cichy, wolny od lęku, wierny ślubom czystości, panujący nad swym umysłem […].

Albowiem:

Chwiejny jest umysł, o Waleczny, i niewątpliwie trudno go poskromić. Ale jednak daje się poskromić dzięki ćwiczeniu [abhjasa] i dzięki oderwaniu (od spraw tego świata) [wairagja].

Indie2

Reklamy

4 thoughts on “Bhastrika pranajama

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s