Nadi śodhana, czyli klasyczna pranajama

słoniki

Nadi śodhana jest to bardzo ważna, jeśli nie nawet nie najważniejsza (a za taką w ortodoksyjnych kręgach uchodzi), pranajama, podczas której powietrze przepływa raz przez prawe, a raz przez lewe nozdrze, oczyszczając tym samym dwa główne kanały subtelnej energii-świadomości, czyli prany. Stąd też ta pranajama czerpie swoją nazwę: nadi (नाडी), czyli subtelny kanał energii, oraz śodhana (शोधन), czyli oczyszczenie (więcej na temat subtelnej anatomii możecie przeczytać przy wpisie o słonecznym i księżycowym oddechu).

Nadi śodhana, czyszczenie subtelnych kanałów, ma to do siebie, że jest skuteczną, także medycznie metodą, która działa na całościowy układ biologiczno-emocjonalny człowieka, dla przykładu:

  • aktywuje układ przywspółczulny i redukuje ciśnienie krwi
  • poprawia zdolność oddechową (długość i jakość oddechu)
  • poprawia zdolność uwagi, koncentracji oraz ogólna koordynację ciała

I nie ma w tym nic z magii czy jogicznej tajemnicy. Operowanie powietrzem raz w lewym, raz w prawym nozdrzu ma bowiem jak najbardziej biologiczny rezultat. Jak możemy przeczytać u Ranjita Sen Gupty (Joga oddechu. Pranajama):

Starożytni jogini wiedzieli, że dzięki oczyszczaniu nadi w procesie pranajamy energia praniczna przepływająca w sposób zrównoważony przez lewe i prawe nozdrze na zmianę, co wywołuje subtelną stymulację w obu częściach mózgu, a to z kolei wprowadza w nasze życie harmonię i spokój.

Podstawowa metoda nadi śodhany jest niezwykle prosta (P – prawe nozdrze, L – lewe nozdrze):

  • usiądź w wygodnej pozycji z wyprostowanymi plecami i skrzyżowanymi nogami
  • lewą rękę połóż na lewym udzie, łącząc ze sobą palec wskazujący i kciuk
  • natomiast prawą rękę zbliż do czoła: palec wskazujący i środkowy połóż na miejscu między brwiami, kciuk zbliż do P nozdrza, a palec serdeczny i mały do L nozdrza – to właśnie kciukiem oraz serdecznym&małym palcem nozdrza będą zatykane
  • kciukiem zatkaj P nozdrze i weź WDECH L nozdrzem
  • wstrzymaj powietrze, dodatkowo zatykając serdecznym&małym palcem L nozdrze, odblokuj P nozdrze i zrób WYDECH P nozdrzem, możesz wstrzymać powietrze
  • WDECH P nozdrzem, zatkaj nozdrza, odblokuj L nozdrze i zrób WYDECH L nozdrzem, wtrzymaj powietrze…

Czyli w skrócie:

wdech L – wstrzymanie – wydech P (– wstrzymanie) – wdech P – wstrzymanie – wydech L (-wstrzymanie)

Wszystko w klasycznym układzie 1:4:2:1, czyli przykładowo dla miary 8 sekund:

8s. wdech L – 32s. wstrzymanie – 16s. wydech P – 8s. wstrzymanie – 8s. wdech P – 32s. wstrzymanie – 16s. wydech L – 16s. wstrzymanie

Ortodoksyjne wykonywanie nadi śodhany wymaga koncentracji uwagi na 4 czakrach oraz stosowania 4 podstawowych mantr, tzw. bidża mantr: yam  यं (ku żywiołowi wiatru), ram रं (ku żywiołowi ognia), tam तं (ku księżycowi) i lam लं  (ku ziemi). Wszystko odbywa się zgodnie z sekwencją 1:4:2:1 dla idealnego rozkładu sekundowego, czyli na 16 sekund, czyli mamy 16:64:32:16:

  • dla żywiołu wiatru, koncentracja na czakrze serca (anahata): zatkane P nozdrze, wdech L nozdrzem, intonując w wyobraźni sylabę yam, na wstrzymaniu oddechu 64 intonowania yam, zatkanie L nozdrza, na wydechu P nozdrzem 32 mentalne powtórzenia yam; następnie:
  • dla żywiołu ognia, koncentracja na czakrze splotu słonecznego (manipura): wdech P nozdrzem, intonując mentalnie ram 16 razy, wstrzymanie oddechu na 64 intonacje ram, zatkanie P nozdrza i L nozdrzem wydech na 32 ram
  • dla księżyca (czandra), koncentracja uwagi na czubku nosa: wdech L nozdrzem na 16 sylabach tam, wstrzymanie oddechu na 64 tam
  • dla ziemi (bhumi), koncentracja uwagi na czakrze podstawy (muladhara): wydech P nozdrzem na 32 lam

A tutaj króciutki film instruktażowy (w hindi) o nadi śodhanie, może niewiele można z niego zrozumieć, ale pokazana jest technika operowania placami przy nosie: https://www.youtube.com/watch?v=7fldthFBdXQ.

Reklamy

2 thoughts on “Nadi śodhana, czyli klasyczna pranajama

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s