Pranajama (jogiczny oddech)

Tipaza3

Nie jest to nowy wpis, ale w jedynym miejscu chciałam zebrać najważniejsze informacje na temat pranajamy, jogicznego oddechu, które dotychczas pojawiły się na stronie. Tak może będzie łatwiej rozeznać się w różnych pranajamach.

Najpierw krótkie wprowadzenie, czym jest pranajama, czyli jogiczny oddech. Nie jest to ani technika, ani ćwiczenia, ani kontrola oddechu, jak przyjęło się niekiedy pranajamę określać. Podobnie jak joga nie jest ani ćwiczeniem, ani techniką… Pranajama to droga, to wejście w spokój umysłu, pozostanie w tym stanie i dojrzenie-doświadczenie tego, co kryje się za zasłoną myśli, emocji, interpretacji i nawykowego doświadczania świata i siebie. Wstąp na drogę jogi, jak to Kriszna w Bhagawadgicie mówi.

W dodatku na drogę poczwórnej jogi, a nawet sześcio-aspektowej jednakowości (samatwa) – utrzymywania umysłu w stanie równowagi i harmonii wobec wszelkiej dwójni, czyli w świecie sansary (dobro-zło, cierpienie-radość, dzień-noc, zimno-ciepło…), i wchłonięcia medytacyjnego (samadhi). Jest bowiem joga czynu (karma joga), czyli joga czynu właściwego, takiego, który jest podejmowany jedynie ze względu na dobro samego działania, a nie owoc-rezultat, jaki z tego czynu wypłynie; u podstawy jogi czynu leży buddhi joga, czyli joga oświeconego, uspokojonego i pełnego pozytywnych jakości etycznych rozumu; z karma jogi wypływa z kolei dżniana joga, czyli joga wiedzy, lecz nie byle jakiej wiedzy – a wiedzy wyzwalającej, która jest zarazem sannjasa jogą, czyli drogą wyrzeczenia się (czynienia zła, pragnienia, przywiązania, lgnięcia, niszczenia, nienawiści, gniewu…), następnie pojawia się dhjana joga, joga medytacji… by z niej wypłynęła bhakti joga, joga miłości, joga absolutnego uwielbienia i jedności ze sferą boską. Lecz nie jest to ot miłość, lecz taka miłość, która jest jednością dwóch natur, natury boskiej i ludzkiej. Jest zjednoczeniem-unią boskiego i ludzkiego, czyli samym sednem terminu joga, który właśnie oznacza zjednoczenie. Natura tego zjednoczenia boskiego z ludzkim nie podlega kategoriom zwykłego umysłu, zanurzonego w dwójni, jej istota jest samym sercem jogi i jogicznego wznoszenia się świadomości na wyższe poziomy rozumienia i doświadczania.

A tutaj różne mniej lub bardziej zaawansowane pranajamy: moja ulubiona bhastrika, udżdżaji, kapalabhati i bhramari, słoneczna (surja) i księżycowa (czandra), nadi śodhana oraz murććha i plawini.

Reklamy

2 thoughts on “Pranajama (jogiczny oddech)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s